A vállalkozást 1967-ben alapította a Rogelja és Crobe család. Mostani üzemükben 1990 óta vannak, mely jelenleg a környék legjelentősebb pörkölője. A vállalat életében mérföldkőnek tekinthető a 2000-ben megvásárolt San Giusto márka, mely 1951 óta van jelen a körzetben, és igen nagy elismerést vívott ki magának.
2011-ben teljes arculatváltás történt, a termékek új logot, csomagolást kaptak, mely az új, modern kihívásoknak megfelelő céges arculathoz illeszkedik. Szintén ebben az évben kelt életre a Go Caffé márka, mely a HoReCa szektor igényeit hivatott kielégíteni prémium termékekkel.
Érkezésünk után rögtön az irodákhoz értünk, ott a PR menedzser hölgy fogadott nagy szeretettel minket. A földszinti, központi részen a logisztika, értékesítés és a back office kapott helyet. A bemutatkozások után a bolt bejáratánál található üzletbe mentünk át, itt a cég teljes otthoni (home/ retail) szortimentje megvásárolható, sőt igény esetén a szemes kávék őrlése is megoldott. A kávékon kívül forró csokoládék, tea, cukor, csokoládé és egyéb otthoni fogyasztáshoz kapcsolódó termékek megvásárlására van lehetőség. Mint megtudtuk, a bolt jelentős forgalmat bonyolít és nagy népszerűségnek örvend a helyiek körében (a szlovén befolyásnak, közelségnek köszönhetően igen sok török kávénak őrölt kávét is értékesítenek).
A pörkölőbe átsétálva egy 120 kilós kapacitású S.T.A. pörkölőgéppel találtuk szemben magunkat. A gépet 8 éve használják napi szinten, korábban egy 60 kilós elődje dolgozott. A napi termelési volumen az igényeknek megfelelően 2-3 tonna között mozog. A tavalyi évben a cég 5800 zsák kávét pörkölt, idén elképzelhető 6000 zsák feldolgozása is
(1 zsák 60 kg, azaz 348.000 kg kávét dolgoztak fel a 2011-es évben).
A meglepő számok ellenére ne egy túlautomatizált gyárra gondoljon a kedves olvasó, a kávépörkölő egy nagyra nőtt családi és egyben családias vállalkozás, melyet nagyjából tucatnyi ember hatékonyan működtet.
A kávépörkölés hagyományosan, pörkölő mester felügyelete mellett történik, aki maga ellenőrzi a babok színét és dönti el az aktuális kávéfajtának megfelelő pörkölési szintet. Szemmel láthatólag tetszett neki őszinte érdeklődésünk, mert Ő is lelkesen mutatta a gép mellett lévő zsákok tartalmát, a különböző pörkölt kávékat, szimatolta őket és közben olaszul magyarázott, amiből nem sokat értettünk.
A keverékekhez a kávékat fajtánként pörkölik, majd pörkölés után keverik.
Időközben csatlakozott hozzánk a cégvezető is, aki szívesen válaszolt minden kérdésünkre.
Beszélgetésünk során megtudtuk, hogy bérpörkölést is végeznek, ügyfeleik a vendéglátóiparban tevékenykedő cégek (szerencsejáték termeket üzemeltető vállalkozások, golf klubok, stb.), melyek így saját arculatukhoz igazíthatják kávékeveréküket és annak csomagolását.
Termékeik 70%-a exportra megy, mely olasz viszonylatban kiemelkedően magasnak számít.
Helyi ügyfeleiknek (jellemzően kávézóknak) teljes megoldást biztosítanak a kávé mellett, azaz üdítőitalok, energiaitalok, sörök forgalmazásával is foglalkoznak a kávépörkölés mellett, így ahogy a cégtulajdonos elmondta, gyakorlatilag egy partnertől egy adott kávézó a tömény szeszeket kivéve minden italhoz hozzá tud jutni.
A csomagolóüzemben kapott helyet az ipari őrlő, mely az E.S.E. podok, kapszulák és előre őrölt kávék őrlésére szolgál. A podok mellett jelentős forgalmat bonyolítanak a kapszulás megoldások is, jelenleg a cégvezetés előrehaladott tárgyalásokat folytat lebomló kapszulák irányába, hogy a környezettudatosság terén is kimutathassák elkötelezettségüket.
Az emeleti részen helyezkedik el az oktatóterem, laboratórium és a kóstoló szoba. Utóbbiban időztünk el hosszabban, a korábban a csomagolóban szemrevételezett Go Caffé „Black Selection” beható kóstolásával.
A kóstolást egy La Scala Eroica gép + Macap M5 őrlő párosán hajtottuk végre, az első két kávé után Horváth Lajos (luigi) irányításával, aki kiváló kapucsínó és eszpresszó macchiátó italokkal kápráztatta el vendéglátóinkat. A rögtönzött latte art bemutató igen nagy sikert aratott.
A kóstolt kávé a HoReCa prémium keveréke, arabika túlsúlyos blend, mely igen nagy tetszést váltott ki körünkben, egy igazán finom, kiváló keveréket ismerhettünk meg benne.
Az ügyvezető elmondta, hogy a korábban említett 70%-os export fő területei Ukrajna, Szlovénia, Románia és nagy meglepetésünkre: Dél-Afrika.
A 2011-ben véghezvitt márka és arculat megújítás igen sikeresnek mondható, a cég profiljában jelenleg 3 márka van, mely lehetővé teszi, hogy egy utcában akár három helyen is jelen tudjanak lenni (Caffé Goriziana, San Giusto és Go Caffé). Mint megtudtuk, nagy előny volt a már bevezetett és Triesztben is közkedvelt San Giusto márka megvásárlása, mivel a cég így könnyebben ki tudott törni a goriziai régióból.
A Caffé Goriziana munkatársaiban egy nagyon szimpatikus, profi csapatot volt szerencsénk megismerni, lehengerlően közvetlen és barátságos hozzáállásukkal pedig nagy elismerést vívtak ki körünkben.