Mi az a 3rd Wave (Harmadik Hullám) és miben különbözik a Speciality-től?

Nyomtatás
kávécseresznyékÚton útfélen lehet hallani a 3rd Wave-ről, kávézókban és online. De mit is jelent valójában? Miben más mint a Speciality? És mi van az 1., 2. és 4. hullámmal? 3rd Wave-t definiálni nem könnyű, akár egymásnak ellentmondó definíciót is hallhat az ember. Ezért Perfect Daily Grind riportere, a szektor szakértőit kérdezt meg mit is jelent ez nekik. Mi az ő perspektívájuk ebben a kérdésben.

Az első hullám a 60as évekre nyúlik vissza, amikor a kávé széles körben elérhető lett.

A második hullám, amikor a minőségi kávé kínálat is megjelent és differenciálódott. Egyes kávézóláncok mint pl a Starbucks, luxus élvezeti cikként kezdték árusítani. Ez a fontosság az egész láncban megjelent, a kereskedők a minőséget kezdték kutatni, amiért többet is hajlandóak voltak fizetni, és ezek beépültek az árakba.

filterkávéA 3rd Wave azonban ezen is túlmutat. Itt a komplett lánc a minőségre törekszik. Ugyanúgy a termelők, mint a pörkölők és baristák. A direct trade, fenntarthatóság, világos pörkölés, új és újra felfedezett elkészítési eljárások, mind ugyanazt szolgálják: bemutatni a kávé valós értékét. És a vásárlók különlegesnek érzik mindezt a törődést, amiért hajlandóak többet is fizetni.

Matt Miletto, (Water Avenue Coffee) így nyilatkozik: Szerintünk a 3rd Wave, a kávé minőségének méltányolása.
A hangsúly, a méltányoláson és minőségen van.

Dismas Smith-nek (Caffe Ladro, Seattle) hasonló a véleménye. A 3rd Wave nem fogadja el az eddig megszokott termelési és kávékészítési megoldásokat. Ezekből a válaszokból is az jön le, hogy az egész lánc hozzáadott értéke, a kemény munka és különlegességre való törekvés eredménye a harmadik hullám

Ahogy Tetsu Kusaya, 2016os World Brewers Cup győztes mondta: "Köszönhetően a közvetlen kereskedelmnek, mi baristák és pörkölők el tudjuk mesélni a bab történetét a fogyasztónak."

A kávé különlegességének érzete, szoroson kapcsolódik a fogyasztói szolgáltatáshoz.
Matt Miletto véleménye szerint, a Speciality kávé fogyasztása, amely a megfelelő körülmények között lett termelve, és az egész támogató lánc által aggregált hozzáadott értékkel rendelkezik, adja a nagyszerű élmény alapját. Ez az élmény, az oktatás, tudás és vendéglátás kombinációja.

A fogyasztói oktatás is egyre nagyobb szerephez jut a szociális média és közvetlen kereskedelem kapcsán.

3rd Wave vs Speciality: mi a különbség?
kávézóA két kifejezés kéz a kézben jár, és gyakran egymás helyettesítésre is használják. Az interjú alanyok szerint a kérdésre, hogy van-e különbség a kettő között, a válasz: EGYÉRTELMŰ IGEN.

A 3rd Wave nem egy csésze kávét jelent. Hanem mindazt, amit imádunk hogy az legyen.
De akkor mi a speciality? Az SCA meghatározásában azok a kávék, amelyeka 100pontos rendszerben 80pont felett teljesítenek a certifikált Q-Grader-ek által.

Sarah Dooley (Slayer Espresso, Marketing Manager): A Speciality kávé fontos összetevője a szolgáltatások fejlesztésében, mivel biztosítja a kávé minőségét a Q-graderek minősítése által. A 3rd wave kávé élmény, a Speciality pedig a kávé amit nyújtanak ebben az élményben.

A Specialiy akkor csak a 3rd Wave-hez kapcsolódik?
eszpresszóNem. A harmadik hullám a fogyasztó és a kávé közötti kapcsolatról szól. A Speciality a minőségről.
A 3rd Wave kávé élményhez szükség van Speciality kávéra, de a specility-nek nincs szüksége a 3rd Wave-re. Az egy 2.hullámos szemléletbe is integrálható, ahol a minőségi kávén van a hangsúly.

Létezik 4.hullám is?
Egyes szakértők szerint igen létezik, de sokszor vitatkoznak hogy már elkezdődött-e vagy sem.
A harmadik hullám a magas minőségű kávé, kereskedelmi kapcsolatok, innovatív kivonatolási eljárások, és a termelés és feldolgozás fontosságának megértésére helyezi a fő hangsúlyt.
Dismas Smith hisz a 4.hullámban is. Számára a speciality legmagasabb szintjét jelenti, amelyben kávé tudományos szerepének megértése jelentős. Mélységében alkalmazni a precíz tudást, pontosan ismerni a talajt, a növényt és a termést.

A cikk eredetije itt olvasható.