A több, mint 100 éves múltra visszatekintő olasz kávéüzem, a PASCUCCI, ideális partnernek bizonyul a kifinomult és korszerű kávékultúra magyarországi népszerűsítésében. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy 2011-ben a Top 10 Kávézója közé beválasztották a Váci úti TESCO EXTRÁBAN megnyílt magyar tulajdonú Pascucci Kávézót. A fiatalos lendülettel megtervezett pavilonban szinte azonnal életre kelt e napi rendszerességre építő kávézó. Két tulajdonosa közül Rudas Ferenc az, aki a vendéglátás klasszikus értékein edződve igyekszik szertartássá érlelni az igényes kávézást. A Pascucci Kávézó másik tulajdonosával, Dr. Horváth Patrikkal beszélgetünk a díjról, a kávéról és arról miként kerül egy jogász a babkávék bűvöletébe.
Gondolatok tüzes csókja
Cuppan a kávé-percek zálogán,
S az álom-pókok hálójából
Kiszöktet,
Csend-tered mozdulattá pattan,
Aromából szökkent halkan,
S vállon ver a lét láza,
Miként a babból pörkölt hála-láva,
Csevegve csipked a habbá vert remény,
Hogy színesre áldjon e csészébe komponált
folyékony költemény.
Egy kávézó sikere függ a környezetétől is. A napot színesítő „kávéfeeling” inkább egy patinás környezetet kíván, mintsem egy gyorsított bevásárlásra ösztönző plázát. Szerencsés dolog Tescoba vinni a Conca folyó völgyében pörkölt, olasz hegyek szelével simogatott kávészemek nimbuszát?
Azt gondoltuk, hogy a minőség fontosabb, mint a magyar kikotyogtatható, „hörpintsünkegykávét” hagyományhoz igazodó automata szemlélet. Mi már egy elérhető luxusterméket kínálunk, és igyekszünk áthangolni ezeket a fogyasztói szokásokat. A mindennapi apropóból csészényi élményt, értéket próbálunk teremteni. Az embereknek van igényük a minőségre, csak fel kell ébreszteni bennük nap, mint nap.
Ennyire nagy különbség van az otthon kotyogtatott Omnia és egy Pascucci kávé között?
Zongorázható a különbség. Az Omnia egyfajta gyorsan ható, lágy zenei ritmus, a Pascucci viszont olykor játékosan könnyed, olykor felemelően bizarr ütemet diktál, végül fiatalokat is magával ragadó veretlen klasszikusként magával ragad mindenkit. Olyan, csak a kávéra jellemző kifinomult ízvilággal rendelkezik, olyan mélyről előtörő aromával bír, amely elrepít bennünket az adott termőterületre, az olasz üzembe, ahol szinte halljuk a kávé pattogó hangját, miközben pörkölik.
Akár borokról is beszélgethetnénk…
Úgy van. A termőterület fontossága, az eljárás, a feldolgozás folyamatának technológiai fontossága szempontjából nagyon hasonlít a kávé és a borkultúra egymásra. Szerencsére a kávénak is vannak olyan semmihez sem hasonlítható komponensei, és konzisztenciája, mint a krémesség, az egyes kiegészítő íz, illat és színjegyek. Fontosak és élményszámba mennek azok a pillanatok is, amikor a nyelv, különböző részeihez érnek a kávécseppek. Ekkor fontos, hogy eszünkbe jusson, mennyi fáradságos, verejtékes munka van egyetlen korty fekete nedűben. Ezt az ínyenc fogyasztó megérzi, megéli, és élvezi. Vagyis a megfelelő környezet, az érzelmi ráhangolódás, és a külsőségek együtt teremtenek kulturális, érzelmi és szociális élményt. Ma már az egymással való üzleti, baráti kommunikáció meghatározó és elengedhetetlen kísérője a kávé. Akár a borok esetében…
Ön szerint milyen kézzel fogható érzést, élményt nyújthat egy fogyasztónak 2012-ben egy csésze Pascucci?
Megnyugvást, vagy éppen feltöltődést, de mindenképpen egyedülálló élményeket. A kávé segíti a napindító, vagy megmérettetésre hangolódó gondolatokat, megselymezi a könnyed baráti fecsegést, előkészíthet egy fontos döntést, vagy egyszerűen csak serkenti a magányos elmélkedés alatt született gondolatokat.
Most éppen mit szeretne kapni ettől az espressótól?
Egyrészt állandó minőséget. Az élet ugyanis annyira kiszámíthatatlan, hogy ez a csésze Pascucci eszpresszó legalább egy biztos pont. Most éppen arra koncentrálok, hogy milyen ízek jönnek elő belőle. És határozottan élvezem ezt a pillanatot. Vannak olyan kávéjaink, amelyben feltárulnak a csokoládé ízei, vagy éppen az aszalt gyümölcs aromája köszön vissza. Kedvencem az Espresso és a Ristretto. A társam a Cappuccinora esküszik.
Pascucci kávézójukban ugye adott a kávé, a Pascucci Extra Mild, amely 75% Arabica, 25 % Robusta kávéból áll, sőt a Pascucci BIO Riserva, amely viszont 100% Arabica. Van egy Bianchi Lucia kétkaros kávégépük, meg két Fiorenzato F55-ös darálójuk. Ezen kívül van a pavilonjuk, és a bérleti szerződésük. Tehát minden adott, hogy igazi kávét tegyenek az asztalra. A tárgyi feltételeken kívül mi kell még ahhoz, hogy a kávézójuk megteljen igényes vendégekkel?
Mindegyik tétel fontos, de sok dolog ideális együttállása kell ahhoz, hogy tökéletes kávéfogyasztási élmény alakuljon ki egy adott helységen belül. A kávépiac nagyon szegmentált. Olcsótól a drágáig nagyon széles a paletta. A Pascucci a prémium minőségbe tartozik, mint ahogy sok más márka osztozik e dicsőségen. Szinte mindegyiket lehet kedvelni, és nagyon finom végeredmények születnek, de a Pascucci mély, olajosan csillogó kávészemei önmagukért beszélnek. Nem véletlenül esett e márkára a választás, hisz a termelő hely különleges klímája és földjének ásványi összetevői oly kiválóak, hogy már 100 éve pörkölik a körültekintően átválogatott kávébabokat. A kifogástalan minőséget pedig folyamatos ellenőrzéssel garantálják. A másik tényező, amiért a Pascucci Extra Mildet választottuk, hogy ízvilágában ez felel meg leginkább a magyar ízlésnek. Sokkal lágyabb, mint a 100% Arabica kávé. A Pascucci kávé kiskereskedelmi forgalomban nem kapható, kizárólag a Horeca szektorban juthatunk hozzá. És ez még mind kevés a sikerhez. A kávét szeretni kell, és nem csak magát a kávét, hanem a rituáléjával együtt az egész kultúrát. Mi ezt az impressziósort őrizzük tovább. A kávé jó érzést keltő illatától a megpillantás méltató moraján át, a megízlelés kortyának elégedett sóhaján keresztül, a csésze finom koccanásáig, mindennel együtt kell szeretni. Akár egy nőt…
Milyen nőhöz hasonlítaná a Pascucci kávékat?
Mindenképpen egy topmodellhez, vagy akár egy playmate-hez tudnám hasonlítani. A cég marketingstratégiája is passzol ehhez, hisz ez egy fiatalos kávé. Az általam ismert városi legenda szerint, mikor a Pascucci cég meghatározta a célpiacot, a divatos fiatal hölgyek életstílusához, értékrendjéhez passzoló dizájnt határozta meg legelőször. Ehhez alakították a teljes kávékészítmény repertoárt, feltételezve, hogy a trendi csajok bevonzzák az igényes fiatal férfiakat is. Így is lett.
Üzletszerű kávéfőzéssel soha nem foglalkozott, hisz világ életében jogászként kereste a kenyerét. Társa Rudas Ferenc máig a vendéglátás egyéb területein mozog, de a kávékultúra ilyen mélységeibe ez idáig ő sem merült el. Top 10-ben lenni nagyon komoly elismerés. Miért pont kávé?
A kávézó üzemeltetés azért érdekes területe a vendéglátásnak, mert alapvető igényre épül. Az emberek életében nagyobb szerepet játszik egy kávézó, mint egy étterem, ahova szinte csak különleges alkalmakkor jut el a többség. A kávé mára annyira hétköznapi fogalommá erjedt, hogy a kávéfogyasztó ember már ezzel ébred, saját maga is el tudja készíteni saját kávéját, és százféle kávé közül választhat. Az alapszükséglet szintjén mozgó italból, a megszokottsága ellenére olyat varázsolni, amely élményt nyújt, no, ez az igazi kihívás. Válaszolva kérdésére: ezért kávé. Társammal, Rudas Ferenccel, túl azon, hogy a sógorom, voltak közös szakmai gyökereink. Mind a ketten ugyanabban a középiskolában kezdtünk, és ott szereztük meg az alapokat. (ma Gundel Károly Vendéglátóipari Szakközépiskola, a volt „Ecseri”) A társam kétségtelenül nagyobb vendéglátói gyakorlattal rendelkezik, mint én, aki a jogi tanulmányaim mellett ugyan eltöltöttem néhány évet a reprezentatív rendezvények világában, mint felszolgáló, de az mégsem a kőkemény üzletről szólt, mint társam mindennapjai. A jogi pályán szerzett tudásom nagy részét pedig az ingatlanfejlesztés területén kamatoztattam. Egy kávézó akkor jó, ha működtetésében és funkcionálisan is tökéletes, miközben első helyen marad a minőségi vendéglátás. Mindehhez szükség van építészeti, kivitelezői, vendéglátó ipari tapasztalatokra. Mindketten éreztük ennek az elismerésnek sikerét és a súlyát is egyben, éppen ezért kizárólag hosszú távon gondolkodunk, vagyis a primer üzleti érdekeket háttérbe szorítva a lehető legjobb minőségre törekszünk. Ugyan különböző területeken dolgoztunk, de minden tapasztalatunkat - műfajtól függetlenül -, „belecsepegtettük” a kávéba.
Van-e olyan terület, amelynek különös figyelmet szentelnek? Lehet-e kávén belül még fejlődni?
Hogyne! Nálunk elvárás a magasfokú latte art ismeret, azaz a tejhab formázásának művészete, vendégeink minden kávén egyedi rajzokkal, illusztrációkkal találkozhatnak. A folyamatos képzést nagyon fontosnak tartjuk, hisz egy jó barista a kávéház lelke, akit persze nem csak a tejhab készítés és öntés művészeként szeretnénk számon tartani, hanem a műszaki jártasságot is elvárjuk, nem beszélve az italkészítési technikákról és kávéházkultúra ismeretről. A Pascucci minősége szinte kiált a kávéfőzés és a kávészervírozás mesterei után, így a mi baristáinknak ismerniük kell a kávékészítés teljes folyamatát, magát a kávénövényt, a pörkölés módjait és folyamatát, a darálás módszereit, a kávé megfelelő tömörítését, az elkészítéshez szükséges anyagok fizikai jellemzőit, valamint képesnek kell lenniük a tökéletes tejhab készítésére is. A gyakorlati képzésben nagyon sokat segített Molnár Béla barista és Zsurzs Jenő, a Pascucci részéről. A gépek tökéletes „behangolását” a Magda Kft. szakemberei, - a Pascucci kizárólagos magyarországi forgalmazója - végzik.
Konkrét tervek?
Bővítjük a repertoárunkat, lesz fagylaltunk, teraszunk. Szeretnénk a BIO vonalat is tovább erősíteni, hisz a Pascucci BIO Riserva kávét Magyarországon először nálunk vezették be. Ez Haitiről, kis családi ültetvényekről származó, fair trade (méltányos) kereskedelemben termelt, vegyszermentes 100 %-os Arabica kávékülönlegesség. Igazi, szenvedélybe csomagolt csúcsminőségről beszélünk. Emellett kísérletezni fogunk más kávékészítési technikákkal is. Komoly létjogosultsága van a filterkávénak, az AeroPress-nek, amely kézi nyomás segítségével préseli át a szűrőn a kávét, a French Pressnek, a hígabb, német típusú kávé kedvelőinek a „dugattyús” kávépréssel „főzzük” meg kedvencét, vagy a siphon kávénak, amely egy gömb alakú szerkezetből tör fel. Természetesen a Pascucci szerelem oltárán kávézunk tovább. Egyelőre úgy tűnik a szerencsének is ízlik a Pascucci.
Tarnócai Éva